onsdag 28. april 2010

Apropos eplekake

Siden Ragnhild ville ha oppskrift på kake, kan jeg jo legge den ut til dere alle!

Da jeg fant ut at jeg skulle lage nettopp eplekake fant jeg forsåvidt en oppskrift i "Fra boller til burritos" kokeboka mi fra heimkunnskapen på ungdomsskolen. Dog hadde jeg mine tvil om sukkermengden, så jeg ringte mamma for å få en oppskrift av henne i steden. (Jeg hadde rett, kaken mamma pleier å lage har ca dobbelt så mye sukker og smør som kokeboken sa.)

Bildet er hentet herfra.

Dette er en kake mamma pleier å lage, og hun lager den MYE bedre enn meg. Til tross for dette har jeg ikke fått noen klager, og det er nå kun et lite stykke igjen før den er spist opp. Oppskriften er beregnet på en liten langpanne, men siden jeg kun har springform her oppe halverte jeg oppskriften.



4 egg og 5 dl sukker, piskes til eggedosis

6 dl mel og 4 ts bakepulver, siktes i

225 g smør og 2 dl melk, kokes opp, helles i, rør om


3 – 4 epler
Sukker og kanel
(Eplene burde være uten skall, og vi pleier å dele de i båter fremfor skiver. I tillegg får kaken en ekstra "touch" hvis en strør med perlesukker i steden for vanlig strøsukker på toppen, men det er smak og behag.)


Stekes i liten langpanne ved 200 grader i ca 35 min
            
             Rund form 50 – 60 min  
(Jeg brukte springform på ca 24 cm og stekte den i 45 min som muligens var litt mye)

Håper dette var en grei oppskift, hvis ikke må dere bare spørre om dere lurer på noe.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger ;-)