tirsdag 5. juli 2011

Hjemmelaget sort iste

Til jul fikk jeg litt te av ei venninne. Sort te med mango. Den var helt ok, og ikke helt favoritten min om dagen. Siden den flyttet inn i en teboks etter jul har den stort sett fått stå i fred. Helt til i går. Da fant jeg nemlig ut hvordan iste kan (skal/bør) lages. Ikke var det vanskelig heller. 8-10 g te legges i romtemperert vann over natta for så å settes kaldt. Liker ting som gjør seg selv!
I dag tidlig ble teen tatt ut, og muggen satt kaldt. Resultatet ble så som så siden jeg desverre ikke tror utgangspunktet var det beste. Tanken var utrolig god M! På den annen side vil jeg si den var helt på høyde med isteen som er å få kjøpt i butikken. Litt tørr, og ingen revolusjon. Det positive er at den er 100% fri for sukker!

4 kommentarer:

  1. Yay! På tross av din skepsis tror jeg jammen jeg skal teste dette. Jeg er nemlig berømt for tesamlingen min, og kjøpte her om dagen 4 helt nye teer, som helt sikkert er fine å gjøre iste av. Teen din i fra jul, er nok ikke så rik på aroma lengre.:) Jeg tror dock att iste trenger litt sukker, eller søtt av noe slag. Jeg pleier å gå for honning i te. Iste fra butikken (som jeg riktignok ikke har kjøpt på mange år) er jo altfor søt, så om man ikke har sukkerfri te, er det i alle fall godt å kunne styre det selv. Mer iste til folket! :)

    SvarSlett
  2. Frøken Aadalen: Til tross for at teen var i løsvekt, tviler jeg sterkt på at den var av den beste kvaliteten. Den har fått bo under anbefalte forhold så den har nok ikke mistet noe aroma siden jul. De teene jeg har hatt lengre har hvertfall ikke blitt påvirket av boforholdene. Siden jeg er fan av hvit/grønn og boioosh te kunne jeg prøve ut med den sorte. (Den smakte jo ikke så mye i utp.)

    Hvordan teer liker du best? Gleder meg til å høre om istelagingen!

    SvarSlett
  3. En del var gjort med en liten skvett sitron oppi også. Tror jeg skal prøve med ørlitte grann sukker i tillegg i mårra.

    SvarSlett

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger ;-)